Hans Welle (1956), dirigent

Hans Welle is de oprichter van het Almeers Jeugd Symfonie Orkest.Hij studeerde piano en directie aan het Hilversums Conservatorium, met als bijvak saxofoon.In 1986 begon Hans, als docent piano, met lesgeven bij Kunstencentrum de Kunstlinie (toen nog het CKV, Stichting Culturele en Kunstzinnige Vorming). In 1987 startte hij een samenspelgroepje dat nu is uitgegroeid tot een groot symfonie orkest met tachtig muzikanten.

In het kader van de orkestopleiding en doorstroming is Hans ongeveer 15 jaar geleden ook gestart met de orkestuitbreiding binnen de Kunstlinie. Dat resulteerde in een Orkestklas en het Junior Orkest Almere (JOA). In 2013 gingen de orkesten, na sluiting van de Kunstlinie, zelfstandig verder in Stichting AJSO. Hans is hier de vaste dirigent van het AJSO, het AJSO-Juniororkest en de AJSO-Orkestklas.

Buiten Almere leidt hij nog een jeugdsymfonie orkest uit Nieuwegein, Regionaal Concert Orkest Wilskracht uit Amersfoort en verschillende Leerorkesten uit Amsterdam en Almere. Hans is ook arrangeur en dirigent bij musicalproducties.

Foto: Walther Vlaanderen