AJSO

Het toporkest van Stichting AJSO

Welkom bij het Almeers Jeugd Symfonie Orkest (AJSO). Het toporkest van Stichting AJSO, is een orkest voor jongeren vanaf 14 jaar. Hoofdmotto van het orkest is met enthousiasme, plezier en expressie musiceren. Het AJSO heeft met deze ingrediënten inmiddels een hoog niveau bereikt, waardoor het ook voor (aankomende) conservatoriumstudenten aantrekkelijk is om deel uit te maken van het orkest.

Onze ambities zijn:

• het muzikaal laten groeien van het orkest als geheel en de jongeren als individu;
  • streven naar het hoogst mogelijke niveau van Nederlandse jeugd symfonieorkesten;
  • een rol spelen in de cultuur- en talentontwikkeling van Almere. Hiermee kunnen wij de stad vertegenwoordigen in Nederland en daarbuiten.

Dit willen wij verwezenlijken door middel van:

• het organiseren van studiedagen en studieweekenden
  • het houden van groepsrepetities onder leiding van docenten en professionals
  • het deelnemen aan festivals of concoursen
  • het organiseren van een 2-jaarlijkse buitenlandse concertreis
  • het geven van concerten binnen en buiten de stad

Het repertoire varieert van klassieke werken tot moderne filmmuziek. Het AJSO geeft minimaal vijf concerten per jaar, met als hoogtepunt het matineeconcert (al dan niet met medewerking van gastsolisten).

Elk jaar houden wij audities. In onze agenda wordt de volgende auditiemogelijkheid aangegeven, maar auditie doen tijdens het seizoen is in overleg ook mogelijk.

AJSO steelt de show

Concertgebouw Amsterdam - 22 april 2018

Annemarie Jorritsma

Ambassadeur van het AJSO

Annemarie: "Vanaf het moment dat ik burgemeester van Almere werd leerde ik het Almeerse Jeugd Symfonie Orkest kennen, onder de bezielende leiding van Hans Welle. Het orkest is een pareltje in onze stad, waar veel jonge mensen op een uiterst plezierige manier kennis maken met klassieke muziek en regelmatig leidt het tot een toekomst in of met klassieke muziek.

Regelmatig winnen ze prijzen in nationale en internationale competities en is daarmee ook een van de belangrijkste jeugdorkesten van ons land. Dat is een geweldige prestatie, waar zeker Hans Welle een rol van belang bij speelt, maar ook de enthousiaste bestuursleden en ouders/vrijwilligers dragen grote stenen bij.

Kortom, het is altijd een feest om bij optredens te mogen zijn en ik ben er trots op dat het inmiddels een traditie is geworden dat het AJSO, naast de jaarlijkse uitvoeringen, ook speelt bij de nieuwjaarsreceptie van de gemeente Almere."

De orkestcommissie

De orkestcommissie bestaat uit (jong-)volwassen orkestleden die graag hun steentje bijdragen aan de organisatie van het orkest. De belangrijkste taak is om het groepsgevoel binnen het orkest te stimuleren en te vergroten.

De orkestcommissie begeleidt nieuwe leden en organiseert leuke activiteiten tijdens studieweekenden en reizen. Vragen of tips voor de orkestcommissie kun je doorgeven via het Contactformulier.

Het repertoire

Het orkest heeft een zeer breed repertoire. Van (originele) klassieke werken tot hedendaagse filmmuziek, het AJSO speelt het! Door deze uiteenlopende muziekkeuze presenteert het orkest zich op verschillende manieren zodat een breed publiek wordt bereikt. Per seizoen wordt het repertoire aangepast. Hieronder vindt u een kleine greep uit ons huidige repertoire:

• Masquerade Suite - 3. Mazurka - Aram Chatsjatoerjan

• Conga del Fuego Nuevo - Arturo Marquez

• Karelia - Ouverture - Jean Sibelius
  • The Flight to Neverland - John Williams

• Cityscape Serenade - Muziek voor Stadsnomaden -Rembrandt Frerichs

Orkestouders

Orkestouders zorgen er voor dat de dirigent zijn werk goed kan doen. Zij regelen alles rondom de repetities en optredens, en verzorgen de communicatie met de muzikanten en ouders. Voor de muzikanten zijn zij ook de vertrouwenscontactpersonen.

De orkestouders van het AJSO zijn:

• Carolien Cox-van den Brink
  • Eline van Noppen-Belgraver

Contactformulier orkestouder AJSO.

Repetitie informatie

Dinsdag

18:45 - 21:00 uur

KAF Esplanade 10 Almere

Wil je ons volgen op social media?