Hans Welle (1956), dirigent

Hans Welle is de oprichter van het Almeers Jeugd Symfonie Orkest. Hij studeerde piano en directie aan het Hilversums Conservatorium met als bijvak saxofoon. In 1986 begon Hans, als docent piano, met lesgeven bij Kunstencentrum de Kunstlinie (toen nog Stichting Culturele en Kunstzinnige Vorming). In 1987 startte hij een samenspelgroepje dat inmiddels is uitgegroeid tot een symfonieorkest met tachtig muzikanten.

In het kader van de orkestopleiding en doorstroming heeft Hans gezorgd voor orkestuitbreiding binnen de Kunstlinie. Dat resulteerde in een Orkestklas en het Juniororkest. Na sluiting van de Kunstlinie gingen de orkesten zelfstandig verder in Stichting AJSO. Tegenwoordig is Hans dirigent en artistiek leider bij het Juniororkest en het AJSO.

In 2016 is Hans gestart met een projectorkest binnen stichting AJSO. Dit theaterorkest begeleidt producties van theatergezelschappen, koren, musicalverenigingen etc.

In 2012 ontving Hans de Bonifatiusspeld, de hoogste Almeerse onderscheiding, voor zijn inzet voor de stad.

Naast zijn werkzaamheden voor stichting AJSO is Hans actief als workshopleider, gastdirigent, arrangeur en dirigent bij musicalproducties.

Foto: Walther Vlaanderen